woensdag 1 april 2015

Groot vakantiehuis huren voor groepen onnodig moeilijk

Zo nu en dan komen de verhalen in het nieuws waar de verhuurder/beheerder van een vakantiehuis 's nachts badend in het zweet wakker van schrikt: vakantiehuis geruïneerd door baldadige groep. Het resultaat is dat vele verhuurders ten aanzien van bepaalde groepen restricties voeren. Restricties waarbij onder de groepen 'de goeden onder de kwaden moeten lijden'. En krijg dan als verantwoordelijke voor de voetbalclub, studentenvereniging e.d. maar eens een groepsaccommodatie gehuurd. Of krijg na afloop van een verblijf maar eens in vertrouwen en vlot, een borgsom terug. Gelukkig kan het voor zowel huurders als verhuurders van grote vakantiehuizen een stuk gemakkelijker.

Een vaste klant, stamgast. heeft privileges

Het wantrouwen van een verhuurder/beheerder ten opzichte van groepen is begrijpelijk. De recente nieuwsberichten in het Parool en van Powned over de Amsterdamse roeiers die een bungalow op een vakantiepark van Libéma sloopten, roepen een flink angstbeeld op. Berichten over hoe moeilijk het vervolgens is om schade in en aan een vakantiehuis vergoed te krijgen, versterken dit. Denk aan het voorval van de Udense vriendenclub.

Gelukkig zijn dit incidenten. Incidenten die domweg om een aangifte en een correcte schadevergoeding vragen. Het is daarom jammer dat ook nette en goedwillende roeiverenigingen, voetballers, vriendenclubs e.d. in veel grote vakantiehuizen niet meer welkom zijn. Het valt niet mee om als verantwoordelijke van het jaarlijkse verenigingsuitje, iets geboekt te krijgen. Bovendien wil je ook niet altijd naar hetzelfde adres. Het relaas van Tim Jansen in HP/De Tijd over het voor zijn voetbalteam huren van een oude pastorie in Limburg, illustreert het dilemma precies.

Goedwillende groepen die regelmatig een groot vakantiehuis huren, hebben er daarom baat bij om via een vaste organisatie als bijv. OUT! Vakantiehuizen te boeken. Op die manier kunnen er telkens andere grote vakantiehuizen worden geboekt maar bouwt de groep wel een curriculum vitae op. Voor de verhuurorganisatie is de groep geen onbekende. Dat opent deuren van vele vakantiehuizen! Bovendien bouw je als 'vaste' groep een klantrelatie op en kom je in aanmerking voor loyalty voordelen e.d..

Ook OUT! Vakantiehuizen werkt vaak met borgsommen en soms ook met hogere borgen bij bepaalde groepen. De borgaanspraken van OUT!-gasten zijn echter verzekerd en bovendien zullen borggeschillen, los van de bemiddelende rol van OUT! Vakantiehuizen,  tussen stamgasten en professioneel gecontracteerde verhuuders/beheerders per definitie minder vaak voorkomen. Huurders van een groepsaccommodatie zullen bij het reserveren van een dergelijk groot vakantiehuis via een boekingskantoor nu eenmaal te maken krijgen met een meer professoneel handelende verhuurder/beheerder. Reken maar dat OUT! Vakantiehuizen met de beoordeling van de meest bijzondere en vindingrijke 'huisregels' al een behoorlijke voorselectie van grote vakantiehuizen heeft gemaakt. Niet alleen in het voordeel van de huurder. Zo lokken overijverig opgestelde, compleet en uitputtend ogende 'lijstjes van verboden' soms net die ene ongewenste handeling uit die niet op voorhand verboden is..... Voorspelbare 'grapjes' van die leuke studenten met met vaak onaangename gevolgen,

Voordelen voor verhuurder/beheerder

Het zal verhuurders en beheerders van vakantiehuizen geruststellen wanneer een te ontvangen groep bij een verhuurorganisatie als OUT! Vakantiehuizen bekend is. Echter ook bij nieuwe groepen, maakt het een groot verschil of deze direct boeken of via een boekingskantoor komen. Het is namelijk een feit dat een boeker zich persoonlijk of namens bijvoorbeeld diens vereniging, meer en formeler committeert aan de huurovereenkomst in het geval er via een boekingskantoor wordt gereserveerd. Dit in combinatie met de ondersteuning van verhuurder/beheerder door het boekingskantoor in geval van wangedrag van een groep, maakt dat 'risicogroepen' de boekingskantoren op voorhand mijden.

Verzekering van dagelijkse risico's belangrijker dan angst voor incidenten?

Bijkomend voordeel voor zowel huurders als verhuurders van grote vakantiehuizen, is dat de betere boekingskantoren een schadelogiesverblijvenverzekering voor de gast afsluiten. Dit omdat de particuliere aansprakelijkheidsverzekeringen schades aan logiesverblijven helaas uitsluiten/beperken en een groepsverblijf niet altijd een eenduidig en/of verzekerd verenigingsuitje is. Omdat ook bij groepen een ongeluk gewoon in een klein hoekje kan zitten, is het goed dat er niets voor verhuurder/beheerder verborgen hoeft te blijven. Ter behoud van de goede sfeer en verstandhouding tussen huurder en verhuurder kunnen schades worden gemeld en kan herstel/vervanging ten behoeve van een volgende gast, de verzekeraar worden voorgelegd. Let wel dat de genoemde verzekering geen vandalisme vergoedt zoals rondom de Amsterdamse roeiers en Udense vrienden. Wel kan de formele beoordeling van dergelijke schades door een verzekeraar van belang en nuttig zijn in de verdere verhaalprocedure.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten